Lukket i dag.

Antony Gormley

Antony Gormley

I noget så simpelt som menneskekroppen og dens afspejlinger findes der uendelige udforskninger og refleksioner af det, som vi kender måske allerbedst. Med en fascination og kunstnerisk udforskning af menneskets form, og dets placering i verden omkring den, skaber britiske Antony Gormley (1950–) sine fantastiske skulpturer.

Med mennesket som udgangspunkt

Med brug af sin egen krop som skabelon støber Gormley figurer af blandt andet metal og gips, og udvikler værkerne med det som deres base. Gormley bruger dette medium til at reflektere over menneskets placering i verden, hvor vi befinder os i rummet omkring os, samt hvordan vi relaterer os til det. Menneskets spatiale tilstedeværelse er én af Gormleys hovedsagelige elementer, og dette udforskes ved blandt andet at placere menneskeformer i ualmindelige positioner eller omgivelser, eller endda ved at forvrænge den form han tog udgangspunkt it. Det også ske ved, at beskueren bliver sat i spil, ved at forvrænge beskuerens egen perception af deres spatiale tilstedeværelse og den effekt det har på kunsten de iagttager. Men udover det spatiale er en andet fokus menneskets placering i naturen – den som findes så snart man forlader galleriet. Ved at placere menneskeformer i naturlige elementer kan man se effekten, som naturen har og hvordan den selv manipulerer, eroderer, eller ændrer på formen, blot ved brug af tidens gang og naturen selv.

Delte meninger om værkerne

Ikke alle har været lige begejstrede for Gormleys installationskunstværker. I særdeleshed har Gormleys Another Place (1997), et værk, hvor 100 metal statuer støbt ud fra Gormleys egen krop, blev placeret langs Crosby strand ved Liverpool, bragt ham megen kritik fra lokale vandsportsudøvere, kystvagten, og miljøforkæmpere, som mente, at figurernes tilstedeværelse var til gene eller endda fare for besøgende. Gormleys respons til dette var en kommentar på storbritanniens risiko aversive kultur, da der i hans optik var adskillige besøgende, som nød de unikke kunstværker. Og i 2007 blev statuerne endelig tilladt permanent residens langs Liverpools strand. Den dag i dag kan skulpturerne stadig ses langs Crosby strand og Gormley er særligt begejstret over rankefødderne, der nu gror på mange af skulpturerne.

 

 

Værker af Antony Gormley er udstillet her:

HEART – Museum of Contemporary Art

Birk Centerpark

Allotment (1995) af Antony Gormley


Socle du Monde Biennale 2021 er støttet af: