Åben i dag: 10 - 20

Kimsooja

Kimsooja

En identitet uden køn, civilstand, kulturel, geografisk, eller sociopolitisk stand – blot et enkelt navn, sammenhæftet ved kunsten. Sådan ønsker den koreanske kunstner Kimsooja (1957–) at kreere sine værker, som blot et navn og den identitet, der findes gennem blot et ord og det kunst der skabes af dette. Kimsoojas navn er blevet kogt sammen til det enkelte ord, som hun kendes ved nu, men hendes rigtige navn er Kim Soo-Ja. Det er et navn, som ikke kan undgå konnotationerne indenfor kultur, køn, civilstatus, og geografi. Megen vægt lægges i et navn og der findes et væld af kontekst – derfor sletter Kimsooja alt dette ved at leve under et pseudonym, som dog stadig repræsenterer hende. Kimsooja er fri til at skabe uden begrænsninger, og dette kan mærkes i værkerne.

Reflektion af menneskeheden og identitet

Kimsooja er en installationskunstner først og fremmest, og hendes radikale og tankevækkende opstillinger reflekterer Kimsoojas temaer omkring menneskerettigheder, retfærdighed, gentrificering, isolation, og kultur. Hendes installationsværker er stærkt afhængige af beliggenheden og reflekterer ofte noget, som er forbundet til der, hvor værket er opstillet eller fremført. Når hun placerede spejle langs gulvet i Palais de justice i Poitiers, Frankrig for at reflektere det smukke loft foroven, var det for at udforske Foucaults definition af heterotopi og den anden verden, der findes i refleksionen. Et andet værk, som Kimsooja kendes for er A Needle Woman, et performativt installationsværk, hvor Kimsooja placerede sig selv i tæt befolkede steder i verden og optog hendes egen form, med ryggen vendt mod kameraet alt imens hun selv stod ganske stille blandt den konstant bevægende folkemasse. Her ses Kimsooja som en slags nomadisk figur, som rejser gennem lokationer der bemærkelsesværdigt nok ofte er steder præget af ødelæggelse, kaos, eller vold. Her står hun som en nål midt i den metaforiske høstak, et glimt af ro og fred som en helende nål, der skaber stingene til at reparere verden, én lokation af gangen. 

Den fantastiske verden og virkelighedens verden

Et glimt ind i Kimsoojas grænseløse verden er nok til at få tankerne til at hvirvle og man kan i sandhed se, hvordan Kimsooja benytter kunsten til at portrættere hendes eget verdensbillede og det fantastiske verdensbillede, og på samme tid opfordrer beskueren om, at gøre sine egne tanker omkring, hvad deres egen forestilling er i den version af verden de betræder. På HEART Museum of Contemporary Art kan besøgende medvirke i hendes værk ved at forme lerkugler og føje dem til de hundredevis af andre lerkugler og således hjælpe med at forme værket og Kimsoojas historie.

 

Værker af Kimsooja er udstillet her:

HEART Museum of Contemporary Art


Socle du Monde Biennale 2021 er støttet af: