Åben i dag: 10 - 20

Kapitel 4: WIM DELVOYE: SHIT ON PIERO MANZONI

works-wim-delvoye

Kapitel 4: WIM DELVOYE: SHIT ON PIERO MANZONI

© Studio Wim Delvoye, Belgium

Tatoverede grise, en maskine der omdanner mad til afføring og læbestiftsfarvede analaftryk er bare nogle af de værker der møder os i biennalens 4. kapitel. Arven fra Piero Manzoni lader sig ikke fornægte i den belgiske kunstner Wim Delvoyes værker, der bruger kroppen som udgangspunkt og materiale for sine på en gang frastødende og fascinerende værker.

Som forgangsmand for kropskunsten (body art) var Manzonis værker enkle, radikale og definitive, fra den simple gestus at skabe et kunstværk ud af et æg ved at påtrykke sit fingeraftryk, signering af levende kvinder og til konserveringen af sin egen afføring, åbnede han op for at gøre kroppen til både mål og middel for kunstnerisk udfoldelse. I dag er kroppen, måske mere end nogensinde, udgangspunkt for omfattende kunstnerisk eksperimentering og Delvoyes værker bringer tråden fra Manzoni ind i nutiden med både bid og humor.

Kapitlet vise både levende, døde, og maskinfremstillede kroppe. I salen vil der igennem hele udstillingsperioden være et levende kunstværk tilstede i form af manden Tim, der har kroppen stort set dækket af Delvoyes tatoverede ornament. Hvor Manzoni signerede sine modeller med blæk, der kunne vaskes væk og gjorde dem til midlertidige kunstværker, går Delvoye skridtet videre og efterlader sit mærke i en permanent form. Også de døde kroppe er udsmykkede, udstillingen viser nemlig en række udstoppede, tatoverede grise som Delvoye gennem sin streg har transformeret til kunstværker. Den mest overvældende krop i kapitlet er dog den mekaniske, her vises Delvoyes seminale Cloaca-værk, endda i den udvidede ”Super”-udgave hvor han har genskabt det menneskelige fordøjelsessystem ned til mindste detalje i mekanisk form. Maskinen skal fodres med mad i den ene ende og processen kan følges hele vejen indtil der afsluttes med prouktion af afføring, der opsamles som selvstændige kunstværker.

NB i perioden 10. – 20. juni er “tatoo tim” bortrejst og derfor ikke tilstede i udstillingen.

Socle du Monde Biennale 2017 is supported by: