Åben i dag: 10 - 20

Kapitel 2: PAINTING WITH TIME AND SPACE: FROM ZERO TO THE 60’S AVANTGARDE

guenther-uecker

Kapitel 2: PAINTING WITH TIME AND SPACE: FROM ZERO TO THE 60’S AVANTGARDE

Den hvide farve dominerer værkerne i udstillingen og kun enkelte steder ser vi pletter af rødt, blåt eller grønt. Men allerede her kommer vi lidt skævt ind i udstillingen. For det er egentligt ikke den hvide farve, kunstnerne har haft fokus på. Det er i stedet fraværet af farve: Det farveløse.

I Piero Manzonis værker, kaldt Akromer, er maleriet ikke blot frarøvet farven. Maleriets flade er også brudt op i frikantede lapper, der igen er sat sammen, så den ru og ’klattede’ overflade bliver dét, vi lægger mærke til. Hvad er det for et maleri, der møder os? Motivet er fjernet, farven er ikke-eksisterende og lærredets ellers almindeligt glatte overfalde er brudt op og opbygget af andre materialer.

Det er et helt nyt maleri. Overflader, materialer, objekter og processer er i fokus, når ZERO-kunsten indtager HEART og udfordrer det traditionelle maleri. Der vises maleri, installation og rumlige objekter, hvor materialet og mødet mellem materialer er i centrum. Piero Manzonis og hans kollegaer fra den internationale ZERO-bevægelse forlod det velkendte og koncentrerede sig om den naturlige overflade og den ikke-symbolske brug af farve i en søgen efter en ny begyndelse for kunsten.

ZERO

ZERO blev grundlagt af Heinz Mack og Otto Piene i 1958 i Düsseldorf, og allerede i 1966 opløses sammenslutningen igen. Fælles for ZERO-kunstnerne var en søgen efter nye svar på et centralt spørgsmål: Hvordan skabes en ny begyndelse for kunsten, en frisk start, når de gamle, sikre kunstpraksisser endegyldigt opgives?

Kunstnernes studier blev forvandlet til laboratorier, hvor eksperimenter stod i centrum for det kunstneriske arbejde. Kunsten, som vi kendte den, blev sat til diskussion. Dens form og dens principper blev genforhandlet. Lyset blev et materiale, rummet blev sat i bevægelse og anvendt som en del af kunstværket: Kunstnerne begyndte at ’male med tid’ og ’male med rum’.

Kunstnere::

Armando
Agostino Bonalumi
Christian Megert
Dadamaino
Enrico Castellani
Francois Morellet
Gerhard von Graevenitz
Gianni Colombo
Günther Uecker
Hans Haacke
Hans Salentin
Heinz Mack

Henk Peeters
Herman Bartels
Herman De Vries
Herman Goepfert
Jan J. Schoonhoven
Jef Verheyen
Lucio Fontana
Nanda Vigo
Oskar Holweck
Otte Piene
Paul Gadegaard
Piero Manzoni

Sven Dalsgaard
Walter Leblanc
Yves Klein

Socle du Monde Biennale 2017 is supported by: