Åben i dag: 10 - 20

BEYOND THE GENIUS – Ode til en dåse

BEYOND THE GENIUS – Ode til en dåse

“Hvis man kunne erstatte hvert bogstav med en tone, ville selv det grimmeste ord kunne føre os til himlen” – Yavor Petkov

 

Vær med når BEYOND THE GENIUS uropfører kammerværket Ode til en dåse på HEART den 26. august! BEYOND THE GENIUS består af Yavor Petkov, der er komponisten bag, Alexander Kamenarov og Georgi Varbanov. De ønsker at give et andet synspunkt på berømte samtidskunstværker gennem musikkens værktøjer.

 

Ode til en dåse er et kammerværk i fire dele skrevet af fagottisten Yavor Petkov som en hyldest til den italienske kunstner Piero Manzonis ikoniske værk Merda d’artista, som er et af de helt centrale værker i HEARTs samling. Kompositionen er skabt med afsæt i det allerede eksisterende kunstværk og udfolder på musikalsk vis komponistens forestillinger og fantasier, der kredser om Manzonis idé bag Merda d’artista og det angivelige indhold. Musikken nedbryder grænserne mellem Merda d’artista som et visuelt objekt i det fysiske rum og lyden som et kropsligt fænomen, der som fysiske bølger og vibrationer må mærkes og sanses kropsligt. Kompositionen udfordrer således vores måde at sanse værket på, og bidrager med et nyt afsæt til at forstå, opleve og interagere med Manzonis Merda d’artista.

 

Kammerværket er opdelt i fire satser, der hver beskriver en del af dåsens historie:

 

Første sats: Søgen

Denne sats beskriver kunstnerens kaotiske tanker.
De forgange århundredes store kunstneriske præstationer gør det meget vanskeligt for nutidens udøvende kunstnere at opnå evig hæder. Alt er allerede gjort i forvejen – Leonardo og Michelangelo, Monet og Picasso, osv.
Musikken forsøger at udtrykke mange spørgsmål, heriblandt: Hvordan kan man fremkalde en reaktion? Bør jeg være mere egocentrisk? Hvordan kan jeg finde frem til min egen stemme, min egen udtryksform?

 

Anden sats: På badeværelset

Det er et kompakt og roligt sted, hvor tiden står stille og gradvist miste sin betydning. Kunstnersjælen befinder sig et sted midtvejs mellem virkelighed og meditation. Tankerne er korte og uklare.

Ud af de enkle lyde, som vandet kan producere på badeværelset, blev en genial egocentrisk idé om dåsen født

 

Tredje sats: Drømmen

Denne sats rummer begge betydninger af ordet ”drøm”. Både drømmen anskuet som de tanker og billeder, der opstår under søvnen, og samtidig også drømmen som et ønske for fremtiden.

“Drømmen” består af to dele: Den første er en romantisk improvisation, mens den anden er en rytmisk, optimistisk og håbefuld dans i 7/8-takt.

Kompositionsteknikken følger i fodsporene af den omfattende tradition for musikalsk kryptografi, sådan som den f.eks. blev anvendt af komponister som JS Bach og D. Shostakovich. De kunne finde på at skrive melodier ved at overføre deres navne eller initialer til tyske tonenavne (for eksempel B – A – C – H eller D – S – C – H).

Temaet i “Drømmen” er baseret på tonerne S (es) – C – H – EIS – S (es) – E, hvilket jo beskriver indholdet af Manzonis dåse på tysk (KünstlerSCHEISSE).

Harmonien og kontrapunktet bygger på tonerne H – E – A – E, der også er et eksempel på musikalsk kryptografi: De bærer det skjulte budskab ”Human Excrements – Artists Eternity” og udtrykker dermed det ønske om at blive husket for evigt, som alle kunstnere her på jorden nærer.

Den harmoniske og polyfoniske sammenstød mellem S – C – H – EIS – S – E og H – E – A – E afspejler komponistens idé om at skabe to forskellige lydlige verdener – den grimme (der peger på dåsens indhold og angår de små sekund-intervaller) og den storslåede (kunstnerens evighed, der her udtrykkes ved kvart-, kvint- og oktavintervaller).

Efter at have videreformidlet de to kryptografiske meddelelser udvikler “Drømmen” sig gennem seks variationer, der hver starter med en af tonerne fra temaet. For eksempel begynder variation I med S, variation II med C og så videre.

 

Fjerde sats: På fabrikken

Drømmen går i opfyldelse, ideen er ved at blive realiseret. Kunstneren inspicerer de forskellige stadier, der indgår i at producere en dåse (slagtøj). Melodilinjen (fagot) beskriver kunstnerens lidenskab, spænding og nervøsitet, mens han venter på at holde den færdige dåse i sine hænder. En dåse, der koster det samme som 30 g guld.

Vejen til evigheden står åben..

 

 

Deltagelse er GRATIS, men tilmelding er påkrævet for at kunne deltage i eventet. Klik her og tilmeld dig nu.

 

 

Efter koncerten vil der være mulighed for at nyde en lækker middagsplatte kl 19.00. Prisen er 175,00kr og 125,00kr for medlemmer. Middagsplatte bestilles gennem linket ovenfor som tilkøb til tilmelding for eventet.

 

Sidste frist for køb af billetter og bestilling af middagsplatte er fredag den 20. august kl. 12.00.

 

 

Program:

Kl. 17.30: Bobler og snacks i foyeren

Kl. 18.00: Koncertsalen: Holger Reenberg byder velkommen, herefter fortæller Bitten Damgaard om Manzoni, dåsen og Herning og sidst men bestemt ikke mindst: koncert med Petkovs komposition.

Kl. ca. 19.00: Middag i caféen

 

The event is finished.

Date

aug 26 2021
Expired!

Time

17:30 - 21:00

Cost

Free
HEART - Museum of Contemporary Art

Location

HEART - Museum of Contemporary Art
Bitten og Aage Damgaards Plads 2, 7400 Herning
Website
https://www.heartmus.dk/

Socle du Monde Biennale 2021 er støttet af: