Lukket i dag.

Herning City

Herning City


En konstant voksende kulturby

 

Herning by har gennem årene altid været stærkt præget af handel og industri, og dette har formet dette midtjyske knudepunkt til den hurtigt voksende og dybt traditionsrige kulturby, som Herning er den dag i dag. Omkring 1930’erne fik Herning særligt sin plads på det danske landkort med en boomende tekstilindustri, som spredte sig i adskillige tekstilfabrikker og mindre systuer rundt omkring i Herning, de mest kendte værende Aage Damgaards ikoniske skjortefabrik, Angli, og og Mads Eg Damgaards Ege Tæpper. Fordi tekstilindustrien var en så stor del af Hernings identitet og økonomiske fremgang sidder den dybe forbindelse til tekstiler og tekstilindustri stadig fast som en uvurderlig del af Hernings kulturhistorie. Dette f.eks. grunden til, at HEART Museum of Contemporary Art bygningens arkitektur er designet til at give et indtryk af draperede skjorteærmer og facader med stoflignende overflader, som en kærlig pendant til Hernings tekstilhistorie – historie, som er grund til at museet eksisterer nu.

Det var under tekstilindustriens højeste tid, at Herning også begyndte at etablere sig som en sand kultur- og kunstby. Aage Damgaard var dybt fascineret af kunst og han lod ikke sin position som direktør for skjortefabrikken stoppe ham i at udleve denne fascination, tværtimod blev et af de steder, hvor den kunne udleves. I den tid inviterede Damgaard adskillige unge samtidskunstnere til Herning med det præmis, at de fik frie tøjler, både kreativt og økonomisk, blot med det forbehold at kunsten gik til Damgaards egen samling. Det var kunstnere som Piero Manzoni, Robert Jacobsen, Paul Gadegaard, Svend Wiig Hansen, Sven Dalsgaard og Carl-Henning Pedersen, som kom til Herning for at skabe kunst, og dette gjorde Herning til en af de mest progressive danske byer inden for samtidskunst mellem 1950’erne og 1960’erne. Anglifabrikken selv gjorde da også sit indtryk på datidens Herningensere, den stod malet kulsort med kulørte vinduer af Paul Gadegaard og et syn, som mange lokale havde svært ved at tilvænne sig. Men spurgt af en lokal Herningenser som hvad meningen med den rædsomme sorte bygning dog var, lød Damgaards svar, “Jamen, du ved når man står med en masse malingrester, så er det da spild af penge bare at smide dem ud!” – og da taler man samme sprog i en midtjysk, handelspræget vækstby som Herning.

Udover kunsten forbundet med Damgaard og Birk Centerpark, huser Herning desuden hele tre bygninger designer af verdenskendte arkitekt, Jørn Utzon, som også designede Sydney operahus. De to mest bemærkelsesværdige er Utzon-bygningen i Birk Centerpark, lige ved siden at HEART, og den ikoniske Utzon designede tankstation, ganske synlig fra Dronningens Boulevard. Som den fjerdestørste by i Region Midtjylland er Herning også en populær by med tusindvis af besøgende og en sprudlende midtby og Midtjyllands største shoppingcenter, Herningcenteret. Som et konstant, underliggende tema gennem hele byen, er der aldrig slækket på kunsten eller kulturen, gågaden er belagt med smukt, geometrisk granitunderlag, og hele byen er spækket med spændende kunstværker, helt ned til små skulpturer langs gågaden til spektakulære giganter som Elia i Birk Centerpark. Det er den fantastiske blanding af den fremadrettede udvikling af en moderne og kulturrig by og den dybt traditionsprægede gamle købstad, der gør Herning by til den perfekte vært for Socle du Monde biennalerne. 

Læs mere omkring Herning City her.

 

I forbindelse med Socle du Monde 2021 vil Herning City desuden have 21 nye permanentudstillinger af Jaume Plensa, fordelt gennem byen fra HEART til Tekstilmuseet. Lær mere om Herning Doors her.

 

Kunstnere som kan opleves her

JAUME PLENSA


Socle du Monde Biennale 2021 er støttet af: