Åben i dag: 10 - 20

Christian Megert

Christian Megert

Monokromt og kantet, sådan er indtrykket af de tryllebindende værker lavet af schweiziske Christian Megert (1936–). Som et vigtigt medlem af ZERO kunstbevægelsen er Megerts fokus på lys og hårde materialer som beton, et stjerneeksempel på den type kunst, der definerer ZERO bevægelsens æstetikker og temaer. ZERO er simplicitet og den dybe vægt i det enkle, der stadig formår at være betydningsfuldt, og dette er hvad der kan siges også at repræsentere Megerts kunst.

Simple refleksioner skaber uendelige rum

Christian Megerts kunst centreres ofte omkring spejlet som medium. Spejlet er kommercielt fremstillet og i sig selv uden nogen særlig betydning, men således ændrer Megert på det ellers simple spejl ved enten at skære i det, farve det, blokere dele af det, eller skabe kollager af det, til at bringe det simple materiale nyt liv og et væld af potentiel symbolsk betydning. Ved også at benytte lys og refleksioner skaber Meget da en helt ny sanselig oplevelse i hans værker, som åbner stederne de befinder sig i til uendelige rum der strækker sig evigt i den levende refleksion i spejlbillederne. Et eksempel på dette kan findes i parken nær Herning Højskole, hvor også Herman deVries’ værk står. Her kan man finde hans spejl- og metalværk, Turning Doors (2017), som er udstillet således, at man kan interagere med det og selv opleve, hvordan Megert leger med spejlets refleksioner og beskuerens sanser.

Professor og ZERO

Som en vigtig del af ZERO bevægelsen var Megert også en central del af bevægelsens udvidelse til Schweiz og hans arbejde bragte ham i 1972 videre til også at blive professor for integrerede visuel kunst og arkitektur hos Düsseldorfs kunstakademi. Han har desuden arbejdet med kunst indenfor offentlige områder og har medhjulpet i adskillige udsmykninger og skulpturinstallationer.

 

 

Værker af Christian Megert er udstillet her:

Birk Centerpark


Socle du Monde Biennale 2021 er støttet af: