Åben i dag: 10 - 20

Søren Dahlgaard – Kanonkonge projekt

 

Søren Dahlgaard præsenterer: Kanonkonge projektet

 

 

The Human Cannonball

 

På Socle du Monde-biennalen 2021 vil den danske kunstner Søren Dahlgaard omsætte Human Cannonball-maleteknikken til virkelighed – en teknik, hvor man bruger en kanonkonge som pensel. Projektet blev oprindeligt udtænkt for tyve år siden, da Dahlgaard var kunststuderende ved The Slade School of Art i London. På det tidspunkt bestilte den britiske tv-station Channel 4 Dahlgaard til at producere det spektakulære planlagte maleri, hvilket blandt andet indebar, at kunstneren skulle øve sig med hjælp fra kanonkongen og verdensrekordindehaveren Dave Smith Jr. i Missouri, USA. Der var allerede bestilt flybilletter til Dahlgaard og hans filmhold, da Channel 4 besluttede at trække sig fra dokumentarfilmen, og projektet blev skrinlagt.

 

Nu har HEART Herning Museum of Contemporary Art bestilt Dahlgaard til endelig at skabe verdens første Human Cannonballmaleri foran et publikum; en begivenhed, der finder sted den 28. august som en del af Socle du Monde-biennalen. Biennalen er opkaldt efter den italienske kunstner Piero Manzonis berømte værk Socle du Monde (Jordens Sokkel) – en piedestal, der er vendt på hovedet og dermed holder hele verden oppe som et kunstværk. Dahlgaards Cannonball Painting-projekt er meget i samme kække ånd som Manzonis arbejde, og da HEART rummer verdens mest omfattende samling af Manzonis arbejde, er museet det perfekte sted at afholde den spektakulære Human Cannonball Painting-begivenhed.

 

Human Cannonball-projektet kan siges at bygge videre på den tradition for ’action painting’, der strækker sig fra kunstnere som Kazuo Shiraga fra den japanske Gutai-gruppe i 1950’erne, Yves Klein og Piero Manzoni i 1960’erne og Matthew Barney og Paul McCartheys ’action paintings’ i 1990’erne. Disse kunstnere arbejdede med forskellige former for fysiske begrænsninger og udbygninger af kroppen, og udviklede dermed nye maleteknikker, hvor selve maleprocessen blev vigtigere end det færdige lærred. Dahlgaards egne Human Paintbrush-teknikker trækker også tråde tilbage til Buster Keatons slapstickkomedie fra 1920’erne.

 

 

For andre events under Socle du Monde biennalen klik her.


Socle du Monde Biennale 2021 er støttet af: